• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Läste om en lokal kändis som sökt upp en man från kronofogden. På dennes hemadress, förbannad som sjutton för att han utmätt hennes hus.

Ibland undrar jag hur mänskligheten kan överleva.
Vad hade hon räknat med att det skulle leda till?

Suck..
Låter lite obehagligt.
Haft bilar åkandes förbi här och fått backa ut från matbutiker ett par gånger. Överfallslarm hemma har hänt.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Har även hänt en gång att en bekant polis ringde och sa att det var någon som var arg. Den gången såg polisen till att alla (kändes det som) patruller som var ute slog ett varv förbi där jag bor när dom hade en stund över.
 

zcripter

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
22 November 2022
Meddelanden
126
Mottagna reaktioner
114
Poäng
297
Det är lugnt, det var inte bara menat till dig. Jag ville identifiera och påpeka skillnaden mellan oss även till andra läsare eftersom att du som moderator har försökt medvetet eller omedvetet skada mitt förtroendekapital på forumet idag och på senare tid. Men att det egentligen handlar om att våra intressen i svaren ofta är av olika syften.
Du som moderator på forumet har en större respekt än övriga användare bland många. Så om du börjar ifrågasätta vad jag säger, kommer många i fortsättningen ifrågasätta vad jag säger, oavsett vad jag säger i framtiden. Vilket jag naturlig inte gillar då, då jag anser att jag gör mitt bästa och är en seriös medlem.

Sen lägger jag inte så mycket vikt vid av om du är intresserad av skriva korta eller långa svar, läsa aftonblader rubriker, böcker, juridiska dokument eller emergency bills som körs in på skottkärror om 5000 sidor skrivna av lobbyister i USA. Själv tycker jag det kan var intressant att båda läsa mycket och skriva mycket. Defintivt inget fel i det.
Du skriver inte dina långa inlägg för att hjälpa folk. Du skriver dina långa inlägg för att du försöker leka någon typ av vit riddare som ska komma till allas undsättning. Det är därför som du bara skriver det positiva med dina rekommendationer men aldrig baksidan med dem. Du vill att folk ska nappa på felaktiga grunder.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Du skriver inte dina långa inlägg för att hjälpa folk. Du skriver dina långa inlägg för att du försöker leka någon typ av vit riddare som ska komma till allas undsättning. Det är därför som du bara skriver det positiva med dina rekommendationer men aldrig baksidan med dem. Du vill att folk ska nappa på felaktiga grunder.
Felaktigt påstående
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 137
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
11 299
Mottagna reaktioner
7 557
Poäng
5 137
Har även hänt en gång att en bekant polis ringde och sa att det var någon som var arg. Den gången såg polisen till att alla (kändes det som) patruller som var ute slog ett varv förbi där jag bor när dom hade en stund över.
Kan ha varit ngn forummedlem ;)
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 137
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
11 299
Mottagna reaktioner
7 557
Poäng
5 137
Du skriver inte dina långa inlägg för att hjälpa folk. Du skriver dina långa inlägg för att du försöker leka någon typ av vit riddare som ska komma till allas undsättning. Det är därför som du bara skriver det positiva med dina rekommendationer men aldrig baksidan med dem. Du vill att folk ska nappa på felaktiga grunder.
Jag tycker det är beundransvärt att @LånaUtanPapper har så stort engagemang i forumet, det måste jag säga. Det tar tid att läsa och sätta sig in och följa inlägg fr personer som frågar om hjälp. Har svårt att tänka mig att han (jag tror det är en han) har ngn baktanke med sitt engagemang.
Sen är vi inte fackmän och experter utan ofta kan vi hjälpa till genom våra egna erfarenheter, vad vi råkat ut för och hur det gick för oss. Visst kan man ha fel! Då kan jag tycka att det åligger den som frågar efter hjälp här att ha i åtanke att vi inte sitter på sanningen till 100%.
Och det är väldigt många medlemmar här inkl mig själv som säger att de/vi fått enorm stor hjälp av forumet. Det är tack vare alla medlemmars engagemang och vilja att hjälpa till.
Att bara trycka på Gilla knappen ger inte ett levande forum.
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 408
Mottagna reaktioner
1 029
Poäng
897
Anledningen är att vi oftast har olika intressen i våra svar. Du är mer intresserad av att ifrågasätta och försöka sätta dit folk, jag är oftast mer intresserad av att hjälpa folk.

Skriver oftast för att försöka sätta mig in i en personens situation och göra upp en plan för att hjälpa till. Därav blir det längre inlägg.

Har identifierat och kan ge exempel på liknande situationer, utöver Fairlo situationen där jag blev kraftigt ifrågasatt med en attityd idag:

https://www.xn--lnforum-exa.se/threads/vad-gör-jag-nu.24048/

Lasseman:

1.
"Men i tråden https://www.xn--lnforum-exa.se/threads/på-gränsen-till-hemlös.24029/ var du bostadslös som jag förstod det?" - Kommentar: Ifrågasättande till trådskaparens inlägg, inget intresse av att fokusera på att hjälpa det personen frågar efter.

https://www.xn--lnforum-exa.se/threads/på-gränsen-till-hemlös.24029/

2. "Socialtjänsten?" - Kommentar: Ifrågasättande

3. "Då verkar allt konstigare.
Hyr man ut en lgh man fått av soc?" - Kommentar: Ifrågasättande, inget intresse av att hjälpa personen som frågar efter hjälp. Bara att stampa på personen som redan ligger ner.

4. "Men den har ju flyttat? Då kan du flytta hem ju." - Kommentar: Ungefär samma nivå som en kaxitg datasupport på 90-talet när datorn är trasig som frågar om kabeln sitter i ordentligt och man kastar på luren i ilska.

Lånautanpapper:

1.
"Hur ser det ut med din vän i Luleå? har du garanterat boende där?

Mitt råd är att prioritera garanterat tak över huvudet framför kanske tak över huvudet. Är det den lösningen som du har så finns Stockholm kvar om du vill återvända när du har kommit på fötter. Desstuom så har du en vän att umgås med, som kanske i sin tur har vänner där.
Har ni liknande storlekar så kanske det finns lite kläder att låna tills du har råd med egna.

Sen försöka finna ett jobb där det finns folk i liknande ålder som man kan bygga en social krets runt."



2. "Väldigt tråkig situation. Inte vart i liknande sits, men kan rekommendera att börja skissa på en ettårsplan och nyårslöften inför 2024. Mål som du skriver ut och sätter pannben till för att starta en ny period i livet.

Exempelvis:

2024:

Prio 1:
Jobb - Jag ska ha ett jobb innan 31 mars
Boende via kontrakt eller vara inneboende innan datum x, försöka få bostadsbidrag
Ekonomi - Ska spara ihop x antal tusenlappar under 2024
Socialt - Skaffa minst 1 ny genuin vän under 2024

Prio 2:

Ska ha minst 2 uppsättningar nya kläder i garderoben under nästa år
Komma ut starkare mentalt från psykatrisk avdelning
Förändringar som jag vill göra i ditt liv
Ska ha besökt kommunen och gjort en ansökan om skuldsanering innan datum:

Prio 3:

Skapa en budgetplan, öppna matkonto, övrigt konto etc
Utveckla någon färdighet, är det något du vill lära dig eller någon hobby nästa år?
Delta i terapi, stödgrupp eller rehab och träffa likasinnande människor som man kan jobba positivt tillsammans med
Skapa en daglig rutin, kanske vill äta frukost varje dag när du har ekonomi eller göra någon positiv förändring i vardagen
Sätta upp ett hälsomål: jag ska gå x antal steg/kilometer eller göra x antal armhävningar antal gånger i veckan

Några exempel, men kan vara vad som helst. Sen skissa på en plan hur du ska uppnå varje enskilt mål som du sätter upp.

Plan för mål:
Exempelvis gällande boende: Jag vet att jag får en lön i Januari och stöd från försäkringskassan i Januari. Jag ska ha ett billigt boende innan februari är över. Då måste jag börja söka på blocket och på facebook, nå ut till folk för att bli inneboende innan sista januari.

Du förstår poängen. Jag tror att om allt är rörigt och åt helvete att det hjälper att skriva ner en struktur, mål och hur man ska uppnå dessa för att ha en plan ur kaoset.

Önskar dig all lycka till och att du nu nått botten så att du kan se till att 2024 blir ett kämpigt men ljusare år."




3. "Jag tänker inte gräva i om vad som är sant eller inte, tror att de flesta av detaljerna stämmer även om det är rörigt att puzzla ihop men personen har även vart med om mycket och det verkar vara ett rörigt liv. Har själv gjort en del misstag och hatar att sitta och döma folk här.

Men jag håller med, hade nog lagt upp planen något såhär:

1. Se till att få 2 löner från nuvarande jobb i December/Januari, försöka hålla stenhårt i dom pengarna. sök jobb i Luleå medans.
2. Flytta så snabbt som möjligt till sin vän så fort pengarna kommer in
3. Få ett jobb i Luleå så snabbt det bara går
4. Ansök om skuldsanering via kommunens skuldrådgivning/ta hjälp från övriga instansen om det finns behov av det.
5. Lev extremt ekonomiskt tills det finns pengar att röra sig med.

Finns det kvar några beroenden/missbruk så släck dom idag. Spel/droger/alkohol etc. Sluta även sälj sex så fort det bara går att komma iväg från, sånt där leder aldrig in på bra banor, varken socialt, psykiskt eller fysiskt."



Det är anledningen att det blir långa inlägg. Jag har inget intresse av att vara polis i personens story, ifrågasätta saker etc. Jag sätter mig in i personens situation och försöker motivera, göra upp en plan, vara positiv och hjälpa till med det jag kan. Skiter i om personen ljuger eller inte. Försöker svara på det personen frågar efter.

Det är de stora anledningarna till att vi krockar jag jag identifierat. Du vill ha korta ifrågasättande inlägg. Jag vill förmedla det jag kommer på för att försöka hjälpa personen i det personen frågar efter oavsett om det finns lite fel, inlägg som motsätter/kontradiktar varandra, hål i storyn. etc.. Mitt huvudfokus är att svara på det personen frågar efter på bästa sätt jag kan komma på.
Orkar inte läsa större delen men där du jämför olika kommentarer så var det ju så att hennes story inte gick ihop överhuvudtaget, hon sa emot sig själv i olika inlägg så då måste man kunna ifrågasätta vad som händer då det mer verkade handla om tyck synd om mig ge mig pengar i detta fall.
 

KalleSpelare

V.I.P
Poäng: 417
Blev medlem
2 December 2021
Meddelanden
529
Mottagna reaktioner
240
Poäng
417
@Lasseman Har du något riktigt "Håll-käften-case" att bjuda på?


Är det vanligt att folk får reda på att deras sambo har skulder genom att det står en lastbil på tomten och lastar bilar och andra diverse tillgångar.

Du måste ju ändå varit med om en del tänker jag.
 

sarkostik

V.I.P
Poäng: 307
Blev medlem
14 Juli 2023
Meddelanden
321
Mottagna reaktioner
106
Poäng
307
Hittade denna gamla klassiker:
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp